Een overtuigende financieringsaanvraag
Wat maakt een financieringsaanvraag overtuigend?
Wanneer u als ondernemer behoefte heeft aan externe financiering is de belangrijkste vraag :
“Hoe overtuig ik de potentiële financier er van dat hij/zij er goed aan doet om mij het krediet te verstrekken?”
Die vraag bestaat eigenlijk uit twee deelvragen:
1. Ben ik de geschikte kredietnemer?
2. Is mijn project of mijn onderneming kredietwaardig?
Voor de volledigheid moet daar nog aan worden toegevoegd:
Kan ik voldoende zekerheden bieden, wanneer de verwachtingen niet uitkomen?
1.Om te beginnen met u als kredietnemer:
Kunt u in de aanvraag overtuigend aantonen dat u beschikt over de kennis, vaardigheden en ervaring om uw aanvraag tot een succes te maken? Dat is voor een startende ondernemer vaak een grotere uitdaging dan voor een ondernemer met een aantoonbaar succesvolle trackrecord.
De beginnende ondernemer zal meer nadruk leggen op zijn kennis van product en markt en uiteraard minder op zijn ervaring.
In zekere zin is de financieringsaanvraag een schriftelijke “proeve van bekwaamheid”. Het is een kunst om enerzijds zo overtuigend mogelijk te zijn, anderzijds niet uit het oog te verliezen dat kredietbeoordelaars, van beknoptheid houden.
Voor de presentatie van u als ondernemer geldt hetzelfde als voor de presentatie van uw onderneming; Hoe laat ik zien dat ik bij uitstek geschikt ben om dit project, deze onderneming tot een succes te maken?
2. Is mijn project, mijn onderneming, kredietwaardig?
De beantwoording van deze vraag zal aanzienlijk meer ruimte in beslag nemen.In onze aanvragen besteden wij 80 tot 85% van de tekst aan de beschrijving van de onderneming en het ondernemingsplan.
Hier komt het er op aan duidelijk te maken
1.Waarom een product of dienst onderscheidend is.
2.Op welke wijze de onderneming een voorsprong heeft op de concurrenten.
3. Hoe dit aan de markt duidelijk wordt gemaakt.
Want uiteindelijk gaat het om de beantwoording van de vragen :
“Wie zijn mijn afnemers en waarom zouden ze mijn producten of diensten kopen?”.
In een eerder artikel schreef ik al ” Welk probleem lost u op voor uw cliënten?”. Een ondernemingsplan dient hierop antwoord te geven.
Stel uzelf daarbij de vraag: ” Hoe creëer ik enthousiasme bij de kredietbeoordelaar?”
Uiteraard dient er ook een prognose te worden toegevoegd en ook uit die prognose dient te kunnen worden afgeleid dat de ondernemer niet over één nacht ijs is gegaan. De toelichting van de prognose is zeker zo belangrijk als de cijfers zelf, want, zoals ik eerder schreef : De toekomst is niet X keer het heden. Waarom verwacht u groei? Waarom stijgt het aantal cliënten?
Uiteraard vormen historische cijfers, bij bestaande ondernemingen, een wezenlijk onderdeel van een prognose, maar het doortrekken van trends zonder verdere onderbouwing leidt onvermijdelijk tot vragen.
Over de zekerheden dan nog een enkele opmerking: De kans op succes bij de aanvraag van financiering wordt voor het grootste deel bepaald door bovengenoemde factoren. De zekerheden zijn in het algemeen van ondergeschikt belang.Wanneer die ontoereikend zijn maar de ondernemer de financier wel heeft kunnen overtuigen van de succeskansen zijn er gelukkig nog diverse mogelijkheden om toch aan financiering te komen.
Resumerend:
Schrijf een financieringsaanvraag met in gedachten een kredietbeoordelaar die wekelijks misschien wel tientallen aanvragen te verwerken krijgt en bedenk: Hoe krijg ik haar/hem enthousiast?